Hoogbegaafd en nu?
Henny van Hal
Achterste Weide 3
6921 SG Duiven
06-37474686
info@hoogbegaafdennu.nl
Met voldoende kennis èn beleid
De eerste stap naar passend onderwijs voor (hoog)begaafden is voldoende kennis over het thema. Het gaat niet alleen over de kinderen met een hoog lQ die meer aanbod nodig hebben. Nee, er is een nog grotere groep waarvan de begaafdheid helemaal niet zichtbaar wordt. Wat doen we hier als onderwijs en opvang aan?
Positieve benadering
Het allerbelangrijkste voor deze kinderen is dat ze geaccepteerd worden zoals ze zijn en positief benaderd. Ga uit van onvermogen in plaats van onwil en zoek kansen om vaardigheden te oefenen. Wat we willen bereiken is dat het kind met een groot cognitief èn creatief vermogen zich ontwikkelt tot een persoon die dit vermogen optimaal weet in te zetten. Het overgrote deel slaagt daarin niet, we moeten hen een handje helpen.
De voorsprong of begaafdheid werkt niet altijd positief. Het kind dat in zijn ontwikkeling niet de juiste begeleiding en kansen krijgt kan twee kanten op gaan: aanpassen of strijden. De strijdende groep zijn vaker jongens, die opvallen door hun gedrag en daardoor veel aandacht vragen en krijgen. Bij onvoldoende achtergrondkennis wordt de juiste oorzaak niet gezien en leveren de hulppogingen weinig resultaat op. Een nog grotere groep, vaker meisjes, past zich dusdanig aan, dat hun begaafdheid en/of voorsprong niet wordt gezien.
lllustratief is het verhaal van de adelaar die in een kippenhok leeft. Zijn pogingen zich aan te passen aan het leven van een kip zullen nooit volledig slagen, vergelijkbaar met de problematiek van hoogbegaafde kinderen. Erger nog, door hun aanpassingsgedrag wordt het lastig signaleren en helpen. Soms lijken het zeer succesvolle leerlingen, maar dat gaat ten koste van hun persoonsontwikkeling (zie hiervoor ook de zes profielen onder theorie hoogbegaafdheid). Op enig moment gaat het mis, zij leren zichzelf en hun leerstrategie onvoldoende kennen. Vroegtijdig signaleren en deskundigheid is van groot belang, om hen een kans te geven zich tot een zelfstandige persoonlijkheid te ontwikkelen.
Vroeg beginnen
Daarom mag een passend aanbod voor (hoog)begaafden niet beperkt blijven tot de basisschool of een plusaanbod vanaf groep 5. Hoe vroeger wordt tegemoet gekomen aan de begeleidingsbehoeften van deze kinderen, hoe groter de kans op succes! Hier ligt een taak voor verantwoordelijke bestuurders en deskundigen, ook in kinderopvang, speelzalen en jeugdzorg, om te gaan werken aan voldoende kennis en inzet in de organisatie. ls er actuele kennis in de organisatie, welk beleid wordt er gevoerd? Wie stuurt verbeteringen aan? Geven we deze professionals voldoende ruimte en kansen?
Een passend aanbod voor (hoog)begaafden op de basisschool is:
-signalering bij intake, passend onderwijs begint in groep 1;
-alle leerkrachten hebben voldoende kennis en mogelijkheden;
-de school past zowel versnelling als verdieping toe;
-onderwijs is naast bottum-up ook top-down ingericht
-materiaal speciaal ontwikkeld voor hoogbegaafden, passend bij hun denkwijze;
-andere opdrachten komen in de plaats van, streef naar een passende weektaak;
-laat opdracht, tijdsplanning en eisen vooral duidelijk zijn, bespreekt ook het proces;
-geef ruimte voor creativiteit en eigen verantwoordelijkheid, haak aan bij interesse;
-maakt van het kind geen uitzondering, verschillen zijn vanzelfsprekend.
2011-01-01gratis info downloaden Meer weten over de gevolgen van voorsprong op de ontwikkeling van kinderen? Begrijpen waarom je zo slim lijkt en toch niet succesvol bent? Lees de brochure: " Ontwikkelingsvoorsprong, een cadeautje met kansen en b Lees verder » | ||
2016-01-01Een leven lang hoogbegaafd.Informatie voor hoogbegaafde volwassenen en senioren Lees verder » | ||
2016-07-05Slim handelen kun je leren.Het verbeteren van executieve functies Lees verder » | ||
2014-03-28Brochure NCJHet NCJ heeft een brochure over ontwikkelingsvoorsprong gepubliceerd. Lees verder » | ||
2013-08-20onderzoek uitgewerktNaar beter ouderadvies bij ontwikkelingsvoorsprong Lees verder » | ||
2013-01-01bekijk het filmpje Een hoogbegaafde "gewoon" laten doen, is te vergelijken met een adelaar die zich probeert te gedragen als een kip. Ondanks alle inspanningen slaagt hij er nooit in een geweldige kip te worden. Laten we onze kinderen met hun specifie | ||