Hoogbegaafd ben je een leven lang. Veel volwassenen weten helemaal niet dat ze hoogbegaafd zijn of komen daar pas laat achter. Problemen in het werk, veel wisselen van werk, werkeloosheid of relatieproblemen; hoogbegaafdheid blijkt er nogal eens een rol in te spelen. Bij het ouder worden of dementeren is zich veilig voelen bij hulpverleners en zorg accepteren moeilijker. Ook hulpverleners in de ouderenzorg kunnen zich in het thema verdiepen, er is inmiddels een aangepaste presentatie beschikbaar.
Visie op een passend aanbod voor (hoog)begaafde kinderen
- Het onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen dient structureel en deskundig te worden vormgegeven. Daarbij moet verder gekeken worden dan een aanbod voor leerlingen met hoge resultaten. De meest succesvolle leerling is vaak niet hoogbegaafd en de hoogbegaafde niet zo succesvol. Maar ongeveer de helft van de hoogbegaafde leerlingen wordt gesignaleerd in de loop van de basisschool.
- Het ontwikkelen van een beleidsplan hoogbegaafdheid is geen doel op zich. Het plan dient erop gericht te zijn voldoende kennis en expertise op te doen voor een passend aanbod. Ook wordt er in het plan gewerkt aan lange termijn doelen als structurele nascholing, afstemming van aanbod, toetsen, leerlingvolgsysteem en leerlingenzorg. Dit door middel van schoolbrede concrete stappenplannen, tussendoelen en regelmatige evaluatie. Om uiteindelijk ook aanbod en begeleiding voor (hoog)begaafde leerlingen tot een intergaal onderdeel te maken van schoolbeleid, schoolplannen en leerlingenzorg.
- Zolang ons onderwijs aan deze kinderen tekort schiet, zullen speciale groepen en/of scholen nodig zijn om probleemleerlingen te helpen. Echt passend onderwijs voor deze leerlingen begint op de eerste schooldag, heeft een doorgaande leerlijn en maakt gebruik van passende stappen en materialen. Dat gaat met een goede aanpak, voor veel meer leerlingen op de gewone basisschool lukken.
Visie op ouders en opvoeding
Ouders verwachten vaak teveel van het vermogen van scholen, tegemoet te kunnen komen aan verschillen. Daarnaast onderschatten zij hun eigen mogelijkheden en wachten te veel af. Ouders kunnen, door zich te verdiepen in de thematiek en zich actief op te stellen, veel bijdragen aan een evenwichtige ontwikkeling. Bij achterstanden vinden wij het vanzelfsprekend dat ouders zich alle moeite getroosten hun kind vooruit te helpen. Bij voorsprong ervaar ik grote aarzeling en een meer afwachtende houding. Ouders zijn onvoldoende op de hoogte van de behoeften van kinderen met een grote voorsprong en durven er nog onvoldoende de aandacht op te vestigen.
Veel ouders zijn wel op de hoogte van mogelijke negatieve gevolgen, gezien de vele opmerkingen en klachten daarover op bijvoorbeeld internetsites. Zelden worden hier tips en aanmoedigingen uitgewisseld om er zelf mee aan de slag te gaan. Nog het meest wordt gezocht naar de mogelijkheid van testen, terwijl dat pas een optie zou moeten worden als aanbevelingen niet blijken te werken.
Ouders, heb vertrouwen in uw eigen mogelijkheden en ga aan de slag.